Scroll to top

1% for the Planet

1% for the Planet

Etyka i biznes nie często chodzą w parze. Przez lata zysk był jedynym wyznacznikiem sukcesu i głównym celem istnienia firm. Na szczęście ten stan rzeczy ulega powolnej zmianie. Przykładem tej zmiany mogą być organizacje jak Fair Trade, czy właśnie 1% for the Planet.

Organizacja 1% for the Planet powstała w 2002 roku. Stworzyli ją założyciel Patagonii, Yvon Chouinard i Craig Mathews, założyciel Blue Ribbon Flies. Organizacji prześwieca prosta idea – prowadząc biznes, korzystasz z zasobów naszej planety, dlatego powinno ci zależeć na ich ochronie.

Yvon i Craig postanowili niezależnie od ogólnego zysku, co roku przekazywać 1% obrotu pozarządowym organizacjom ekologicznym oraz zachęcać innych do podjęcia podobnego zobowiązania. Wkrótce dołączyły do nich kolejne firmy. Przez lata 1% for the Planet skupiała wyłącznie przedsiębiorców, od 2017 roku przystąpić do organizacji mogą również osoby prywatne. Obecnie liczy ona już ponad 2000 członków, pochodzących z 45 krajów. Od początku swojego istnienia 1% for the Planet przekazała ponad 225 milionów dolarów organizacjom ekologicznym.

Współpraca odbywa się głównie z niewielkimi organizacjami pozarządowymi, które zajmują się konkretnymi, bieżącymi, lokalnymi problemami. Ten sposób działania został uznany za najskuteczniejszy. Co więcej, stając się członkiem, możemy wybrać, jaka problematyka jest najbliższa naszemu sercu i na jaki cel zostaną przeznaczone nasze pieniądze. Dostępne sfery działania to: klimat, żywność, woda, ziemia, zanieczyszczenie i przyroda. Każdemu członkowi zapewniany jest bezpośredni kontakt z lokalną organizacją zajmującą się tym zagadnieniem i bezpośrednio jej przekazywane są środki. Choć pieniądze są najbardziej potrzebne i ten sposób wsparcia jest najmilej widziany, część zobowiązań finansowych można zamienić na godziny wolontariatu czy też działania promocyjne.

Dołączenie do organizacji niesie również wymierne korzyści. Firmy zrzeszone w 1% for the Planet otrzymują certyfikat i prawo do używania logo, które, jak pokazują badania rynku, jest coraz powszechniej rozpoznawalne i budzi pozytywne skojarzenia, co doskonale wpływa na wizerunek marki.